Välkommen till Mumrik kulturproduktion, här hittar du aktuella föreställningar.

MAGEN I SKOGEN

Magen i skogen

Om föreställningen

Musikteater om hur magen hamnade i kroppen och hur människan fick sin röst.

Ett spännande internationellt samarbete med musiker och dansare från Senegal.
Musik-sagan om hur magen hamnade i kroppen och om hur människan fick sin röst passar åldern 4-8 år och fungerar utmärkt till familjeföreställningar.

Föreställningen har spelats tillsammans med människorättsaktivist/musiker Maman Guerety på franska i Senegal 2020.

Lärarmaterial utifrån Barnkonventionen som blev svensk lag 2020.

Dinn Dinn Bulo framför sagor och musik från Senegal. Gruppen har sedan starten 2016 producerat flera scenkonst produktioner som spelats både i Sverige på svenska och utomlands på Franska. De har även gjort 4 sagor för SR
Barnradion. Länk till dessa finns här: https://sverigesradio.se/avsnitt/1191856

För länge, länge sedan bodde alla i skogen. Magen också. Magen var alltid hungrig och måste anstränga sig för att skaffa mat. Men magen var lat. Den tyckte inte om att arbeta utan ville helst sjunga hela dagen. En dag fick magen syn på en människa…

DINN DINN BULO

SH_DinnDinnBulo_00307h_webb

Fisken och Bintou - flickan som fick alla att lyssna

Bintou och hennes syskon är föräldralösa och bor hos sin snälla farfar. När han dör flyttar deras giriga och lata släktingar in i huset och tvingar barnen att göra allt arbete.

Hur ska Bintou få de vuxna att lyssna och ta ansvar? Hjälpen kommer oväntat från en gyllene fisk. Föreställningen är baserad på en traditionell senegalesisk saga om barns rätt bli hörda och respekterade och den innehåller livemusik, sång och interaktion med publiken. Lärarmaterial utifrån Barnkonventionen som blev svensk lag 2020.

Dinn Dinn Bulo framför sagor och musik från Senegal. Gruppen har sedan starten 2016 producerat tre scenkonstproduktioner som spelats både i Sverige på svenska och utomlands på Franska. De har även gjort 4 sagor för SR Barnradion. Länk till dessa finns här: t.sr.se/sagorfransenegal

EL REY SHANGÓ SUPERIOR ORCHESTRA

EL-REY-NEF-(fotograf-okänd)_webb

Den kubanska musikens historia

I Projektet El Rey Shangó Superior Orchestra, skapat av kubanska musikern Rolando Lara, spelar professionella kubanska musiker ihop med unga musikstudenter. Repertoaren är noterad, för en helkvälls konsert och spänner över en tidsperiod från slutet av 1800talet till nutida kubansk populärmusik. Sammanlagt upp till 35 musiker på scen!

Vi spelar både skolkonserter och offentliga konserter. Skolkonserten innehåller berättande, dans och interaktiva moment och passar för mellanstadie, högstadie, eller gymasieungdomar uppdelat efter ålder. Mötet med, en, för många, ny sorts musik, och mötet mellan unga musicerande och vuxna professionella musiker är unikt. Populär-musik i stora sättningar är numer ovanligt och El Rey Shangó Superior fyller en viktig plats, i att på ett innovativt sätt representera detta, och samtidigt nå helt nya publikgrupper!

Projektets interaktiva del genomförs som gemensamma repetitioner, och ibland även med workshops/masterclass, och görs i samarbete med kulturskolan, ungdomsstorband och ungdomsorkestrar. Musiken framförs på kulturhus och musikscener i hela landet. Nu vill vi ta vidare projektet ut i världen så att fler unga musiker får möjlighet att vara med om detta roliga, utvecklande och inspirerande projekt. Projektet genomförs i Sverige och utomlands.

Gruppen med gäster har bland annat gästat Nefertiti och ett fullsatt Stora Teatern i Göteborg, Vara Konserthus och med elever från Lilla Akademien/KMH på Fasching i Stockholm.

Lärare, Konsertarrangör, Musikstudent?
Varmt välkomna att kontakta oss!

ESU ODARA - musik, dans och berättande

DAiYEN-ESU-ODARA-webb

Dagen när Ela försvann

Med utgångspunkt i de mångtusenåriga berättelserna i Ifa traditionen, som via kolonisationen levde vidare på Kuba, berättas sägner som tagna ur Greta Thunbergs tal, om naturen och människans plats i världen. Med trummor, dans, sång och berättande levandegörs naturens olika element som bara är välvilliga när de är i balans.

”Ett mörker täckte världen, och fick alla vuxna att somna in i en mycket djup sömn. Växter och djur började försvinna, solen var inte synlig och det regnade inte. Naturen var i obalans. Barnen kunde inte väcka de vuxna och var helt ensamma. Då kom barnen ihåg att deras gammelmormor lärt dem att om de behöver hjälp ska de, med hennes speciella sång, kalla på Orúnmila, som väcker den gudomliga visdomens energi, för att be om hjälp…”

Esu Odara är en musik/scenkonstgrupp som med livemusik, dans, fysiskt gestaltande och berättarteater, väcker liv i de mångtusenåriga berättelserna i Ifa traditionen, som via kolonisationen lever vidare på Kuba.

Musiker/dansare Rolando Lara och skådespelare/musiker Yohannier Ramon och sångerska och flöjtst Dayien Jones är är erfarna musiker inom den kubanska traditionen.

Aktörerna är utbildade skådespelare/musiker vid musikhögskola/scenskola i Danmark/Norge/Sverige/Kuba. Föreställningen kommer att spelas i Sverige, Danmark och Norge på respektive språk samt internationellt på spanska.

DINN DINN BULO -Trumgodis

dinn dinn bulo

Trumgodis är en riktig bensträckare för barnen och ungdomarna. Synapserna får ett motionspass och det är gott som godis!

Lansana Sane är mästerslagverkare från musik/Jali släkten Cissoko i Senegal och ledde under många år en dans och slagverksgrupp i staden Ziguinchor i södra Senegal. I den här produktionen kommer han själv till klassrummet eller gymnastiksalen/ute. Föreställningen är en ”workshop-konsert”.  Att få spela rytmer och röra sig ihop är något av det mest grundläggande mänskliga som finns. Det är gemenskap, musik, inte svårt, och gott som godis!

Musikteater Jag är här nu!

storalilla_webb

Stora Lilla - av och med Musikteater Jag är här nu!

Hur länge är man liten? Går det över när man blir stor? Så undrar Stora lilla… En musikföreställning om att vara stor eller liten, ta om hand eller tas om hand. Om det stora i det lilla. Om ömhet, styrka, stordåd och om att få var liten -och stor!

Musikteater Jag är här nu! fortsätter att vända och vrida på normer och konventioner och vems berättelse vi lyssnar till. Föreställningen utforskar hur det är att känna sig liten och stor samtidigt. Med mycket värme, livemusik och humor dyker vi rätt ner i vardagen hos Stora Lilla och hennes värld.

Musikteater Jag är här nu har producerat egenskriven musik och scenkonst sedan 2007 och arbetar med alternativa berättelser som vänder och vrider på maktperspektiv och norm, med kvinnlig representation på och bakom scen. Föreställningarna riktar sig till barnen och deras vuxna.

”Gruppen ljuvliga självförtroende-pepp funkar lika bra på stora som små…” DN

Sila beto.

Lansana Sane (fotograf: Christer Mänikus)
Lansana Sane (fotograf: Christer Mänikus)

Johan Johansson & Lansana Sane

Duon Johansson/Sane utforskar ömt och fantasifullt samspelet där gediget musikerskap från olika världsdelar strålar samman. Johan Johansson, pianist med bakgrund i afroamrerikanska stilar och Lansana Sane som senegalesisk traditionsbärarande musiker ur en griot familj med tusenåriga anor, blir ett lika självklart som spännande möte.

Pianots västafrikanska föregångare i den 22 strängade harpan Kora, dess kusin Kamele Ngoni med lite dovare klang och bas harpan Bolom-bato, ihop med slagverk så som explosiva, smattrande djembe, seyrubas och kalebass som också ger en djup bas, ger en omväxlande och spännande ljudbild.

Musiken rör sig mellan improvisation och tradition, mellan kontrastrika möten lika väl som att lätt och ledigt självklart slå följe. *Sila Beto betyder att hitta rätt, gå rätt väg och är nästan samma ord som "silabe"ett av sätten att stämma den västafrikanska harpan Kora.

In English

Johan Johansson (fotograf okänd)
Johan Johansson (fotograf: okänd)

Johan Johansson & Lansana Sane

The duo Johansson / Sane tenderly and imaginatively explores the interplay where solid musicianship from different parts of the world shines together. Johan Johansson, pianist with a background in African American styles and Lansana Sane as a Senegalese tradition-bearing musician from a traditional griot family with thousands of years of history, will be an equally obvious and exciting meeting.

Piano's West African predecessor in the 22-string harp Kora, its cousin Kamele Ngoni with a slightly softer sound and bass harp Bolom-bato, together with percussion such as explosive, clattering djembe, seyruba drums and kalebash that also gives a deep bass, gives a varied and exciting sound image.

The music moves between improvisation and tradition, between contrast-rich encounters as well as easily and casually following along. *Sila Beto means to find the right path, to go the right way, and is almost the same word as "silabe" which is one of the ways to tune the West African harp Kora.